Almere,
Acht jaar geleden maakte hij de sprong. Zoals Marco Westenbrink het zelf verwoordt sprong hij uit het vliegtuig zonder parachute, startte zijn bedrijf Senang Vormgeving en ging doen waar hij goed in is. Al van jongs af aan is Marco bezig met vormgeven, zo kwam hij onlangs het logo tegen dat hij gemaakt had voor zijn vaders timmerbedrijf. Maar ook posters en ledenpasjes werden al op jonge leeftijd vervaardigd door Westenbrink.
Met Senang Vormgeving ben je onlangs verhuisd van Wormerveer naar Almere. Een nieuwe plek betekent ook weer netwerken. Waar ben je met de verhuizing tegenaan gelopen?
“Nergens. Het is heel prettig toeven in Almere. Je wordt hier warm ontvangen. Ik kreeg direct een uitnodiging voor de ondernemersdag, de gemeente kwam langs en er werd gevraagd: wat kan Almere voor jou doen? Almere is heel gastvrij en de gemeente zit achter jou aan, niet andersom. Je leert hier snel grote bedrijven kennen, er wordt veel voor je geregeld en dat allemaal in een razend tempo. Super!”
Welke tip heb je voor ondernemers zoals jij (kleine zelfstandige) die ook van plan zijn te verhuizen?
“Almere is sowieso geen afrader. Ik kijk vanuit mijn kantoor uit op een weiland met koeien en dat terwijl ik in het centrum zit! Het is ook heel centraal gelegen, je bent zo in Amsterdam of Zwolle. Daarnaast zijn hier veel grote bedrijven gevestigd, dat maakt het ook interessant.”
Je hebt op kantoor ook een Star Wars museum. Supervet natuurlijk, maar waarom op kantoor?
“Dat is eigenlijk eenvoudig te verklaren. In mijn oude huis in Krommenie had ik een schuur waarin al mijn instrumenten en Star Wars verzameling stonden. Ik ben nu verhuisd en er was een ruimte leeg in het bedrijfspand waar ik zit, dus dat huur ik nu voor mijn collectie.”
Hoe gebruik je het museum in je werk?
“Het is eigenlijk een mooi stukje marketing. Ik ben altijd aan het verzamelen geweest, er staan naast mijn Star Wars collectie ook oude computers. Dat maakt dat er altijd wel iets is waar klanten van smelten. Mijn huurbaas geeft ook rondleidingen door het museum.”
Je hebt roots in de muziek als gitarist, zanger en songwriter én zelfs op festivals als Pinkpop, Lowlands en Dynamo Metal Fest gespeeld. Hoe heeft dit je geholpen in het ondernemerschap?
“Toen we de band hadden opgericht moest er gepromoot worden. De helft van de tijd zijn we bezig geweest met marketing. Ervoor zorgen dat je een stand hebt op een festival om jezelf te kunnen promoten. In contact komen met diverse magazines om daarin benoemd te worden. Kortom, we waren altijd bezig met marketing. En op een gegeven moment begin je het te begrijpen. Dat heeft mijn ambitie om zelfstandig ondernemer te worden wel versterkt. Het is altijd mijn droom geweest om zelfstandig te worden, maar op je 22e heb je nog geen netwerk en moet je het spelletje doorkrijgen. Het heeft jaren geduurd voordat ik ‘rijp’ was om een onderneming te starten. In die jaren heb ik ook van alles meegemaakt, van fraude tot faillissement. Grappig is, dat je in Amerika pas meetelt wanneer je een faillissement hebt meegemaakt. Dan weet je wat ondernemerschap is. En daar ben ik het wel mee eens, je kent de klappen van de zweep.”
Met Senang Vormgeving maak je veel catalogi. Hoe zie je de toekomst voor de papieren catalogus?
“Ik heb eigenlijk al de volledige neergang meegemaakt. Waar voorheen 30 boeken per jaar werden gemaakt, zijn dat er nu 3 per jaar. Er zijn nog een paar branches die het écht nodig hebben en die zullen blijven. Dit geldt voor technische producten bijvoorbeeld. Het is veel overzichtelijker om dit in een boek te gieten, dan online te plaatsen. Een catalogus is een beetje de ambassadeur van het bedrijf. De papieren vertegenwoordiger van wat je verkoopt.”
Met de komst van AI zijn en gaan een aantal zaken veranderen binnen het werk. Heb je zorgen over AI of omarm je deze innovatie?
“Ik denk dat het de leeftijd is, maar deze zorgt er wel voor dat ik me minder druk maak om dit soort dingen. In het begin deden we alles met de hand en kijk waar we nu zijn. AI is eigenlijk de volgende logische stap. Het zat er ook al lang aan te komen natuurlijk. Maar zolang de klant niet weet wat ie wil en geen zin heeft, maakt het niet uit. Daar komt bij dat het ook tijd en geld scheelt. De AI functies in Photoshop bijvoorbeeld zorgen ervoor dat een opdracht veel sneller afgerond kan worden, dat scheelt mij tijd en de klant geld. Het is een waanzinnige tijd, prachtig!”
Je bent van alle markten thuis: muzikant, ondernemer / zelfbenoemd vakidioot, speelgoedverzamelaar, maar je bent ook docent geweest. Wat heb je van het lesgeven mee teruggenomen naar je werk?
“Ik heb ontzettend veel geleerd van die gasten (studenten). Zij werken heel anders met programma’s als Photoshop, Illustrator en Indesign. Door de onkunde beheersen zij hele andere technieken. Er ging echt een wereld voor me open door omringd te zijn door jongeren. Het is fascinerend. Neemt niet weg dat alle clichés over het onderwijs waar zijn. De studenten zijn lui, elke week ziek en de leercurve is nul. Waar ik normaal gesproken een uur over een advertentie doe, hebben zij zes weken de tijd, waarvan ze er drie ziek zijn. Ondanks dat blijft het heel rewarding om met studenten om te gaan.
Maar je merkt ook dat docenten veelal stilstaan. Net als in bedrijven. De eigenaar innoveert, maar het personeel doet dat niet. Zij blijven altijd dezelfde dingen doen, dat geldt ook voor de meeste docenten. Ze hebben geen aansluiting met de jongeren en missen interesse in zaken als K-pop en Anime. Door je open te stellen leer je heel veel van jongeren.”