Blog WijBusinessNieuws,
Koffie heeft voor veel mensen iets magisch. Bedrijven als Douwe Egberts spelen daar nog steeds slim op in met reclames die direct binnenkomen en voor velen van ons zo herkenbaar zijn. Maar waar komt die magie vandaan?
Wat is het toch met die geur die we associëren met gezelligheid? Een wandeling naar de koffieautomaat voelt op kantoor haast als een mini-uitje. Terwijl je wacht tot het godendrankje zich vult, maak je een praatje met collega’s of geniet je even van een momentje weg van je scherm.
In de bouwkeet heeft koffie een vergelijkbare rol. Daar worden de wereldproblemen even besproken en opgelost onder het genot van een kopje (vandaar ook de naam ‘oploskoffie’). De nieuwe stagiair krijgt een geintje voor zijn kiezen, terwijl het tweede bakkie wordt ingeschonken en het sjekkie al gedraaid wordt. Koffie is meer dan een drankje; het is een ritueel dat ons samenbrengt, of je nu in de bouwkeet zit of in de kantoortuin.
Koffie, de ultieme verbinder
Hoe vaak ik de woorden “Zullen we even een bakkie doen?” wel niet hoor of zelf uitspreek… Meerdere keren per week passeren ze de revue. Het is mijn favoriete gespreksopener, vooral bij mensen die ik al ken. Die weten dat er een leuk en interessant gesprek aankomt. Helaas werkt het minder goed bij mensen die ik niet (zo goed) ken. Maar hé, als we eenmaal samen koffie hebben gedronken, dan ontstaat er altijd een band. Koffie is de ultieme verbinder. Het is ook vaak de eerste vraag die je gesteld wordt zodra je ergens binnenkomt.
Iemand jarig? Taart en koffie. Een meeting? Koffie. Even samen brainstormen? Veel koffie.
Koffie is de Red Bull voor de werkende mens.
En thee dan?
Zelf ben ik voor 75% theedrinker en 25% koffiedrinker. Geen echte bikkel (m/v) dus. De theemancipatie neemt gestaag toe, maar er was een tijd, nog niet zo lang geleden, dat theedrinkers uitgelachen werden. Zo kwam ik ooit bij een chef-kok in de catering op bezoek, en die schonk zonder te vragen koffie in. Geen keuze, gewoon drinken! Toen ik aangaf liever thee te willen, keek hij me aan alsof ik een roze tutu droeg.
Gelukkig is de theemancipatie aan een opmars bezig, al word ik nog steeds geregeld voor gek verklaard vanwege mijn liefde voor thee. Oh ja, en mijn koffie is ook nog eens cafeïnevrij. Je voelt ‘m al aankomen: menig lezer trekt nu een vies gezicht en denkt bij zichzelf dat ik inderdaad in een roze tutu rondloop en mijn kinderen in een bakfiets door de grachten van Amsterdam naar school breng (waar ik overigens niet woon).
Nationale Koffiedag
Maar goed, het is dus Nationale Koffiedag. Hoeveel kopjes heb jij al achter de kiezen? Kusje op je kopje gegeven en ‘van harte’ gezegd tegen je bakkie troost? Bedenk wel: het is een dag met een commercieel tintje. In het leven geroepen door Fortune Coffee (stiekem wachten wij nog op onze gratis bakkies voor deze free publicity ;-)). Net zoals Coca-Cola Santa Claus heeft bedacht, heeft een slimme Nederlandse onderneming gedacht: dat kunnen wij ook. En zo geschiedde. 24 september is nu officieel Nationale Koffiedag, of eigenlijk Nationale (Fortune) Coffeedag.
En thee dan? Koffie en thee zijn als water en vuur. Vrijwel letterlijk, want koffie wordt gebrand, terwijl thee vooral afhankelijk is van oxidatie. Maar ook thee krijgt zijn eigen moment van glorie. Zet alvast in je agenda: op 21 april volgend jaar kunnen we weer los met Nationale Theedag! Van bouwvakkers die in hun keetje hun theetje drinken tot kantoormensen die genieten van hun ‘hippe’ Supreme Matcha Green van Pukka.
Zelf neem ik nog een decaf Douwe Egberts uit de Nespresso. Lekker bakkie doen, gezellig!
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl