Ede,
In de eerste helft van 2024 gaven Nederlandse consumenten €17,5 miljard uit aan online aankopen, een stijging van 6% vergeleken met dezelfde periode in 2023. Hoewel het aantal aankopen met 2% afnam tot 173,1 miljoen, steeg het gemiddelde aankoopbedrag met 8% tot €101 per transactie.
In de eerste helft van 2024 zijn de online bestedingen aan diensten met 13% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Het aantal online aankopen van diensten nam met 9% toe, met als belangrijkste drijfveer de sterke groei in online afgesloten verzekeringen. De uitgaven aan verzekeringen stegen met 27%, terwijl het aantal aankopen met 26% toenam. Vooral schadeverzekeringen, zoals vervoers-, reis- en rechtsbijstandverzekeringen, en zorgverzekeringen droegen bij aan deze groei. Het aantal online kopers van verzekeringen nam eveneens fors toe (+22%), waarbij de grootste stijging zichtbaar was bij levensverzekeringen.
Ook tickets voor attracties en evenementen laten een groei zien in online uitgaven (+18%) en het aantal online aankopen (+42%). Opvallend is de sterke toename van zowel de online bestedingen (+20%) als het aantal aankopen (+58%) aan tickets voor evenementen in Frankrijk, waarschijnlijk gestimuleerd door de Olympische Spelen.
Lichte daling in aantal online aankopen door afname in producten, maar online uitgaven aan producten vertonen herstel
Het aantal online aankopen van producten is met 4% gedaald, voornamelijk door minder aankopen in de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Nearfood (beide -11%). Opvallend is echter dat het gemiddelde besteedbedrag per koper in beide categorieën stijgt. Consumenten geven 14% meer uit aan Schoenen & Personal Lifestyle en 10% meer aan Food/Nearfood dan vorig jaar. Na twee halve jaren van daling laten de online bestedingen aan producten een lichte stijging zien (+1%). DIY/Garden (+10%) en Telecom (+9%) zijn opvallende groeiers.
Bron: thuiswinkel
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl